سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نگاه مثبت به اطراف (Positive Lookaround)
چهار مورد بعدی اصطلاحاً اعلانهای(assertions) نگاه به جلو (  lookahead) یا نگاه به عقب ( lookbehind ) نامیده می شوند. این شکل گروه بندی ها در جستجوی کاراکترها یا عباراتی هستند که قبل یا بعد از تطبیق جاری می آیند، بدون اینکه خود زیر عبارت موجود در گروه در تطبیق شرکت کند. مهم است بدانید که این عبارتها موقعیت مانند "^" یا "b\" هیچ متنی را تطبیق نمی دهند. به همین دلیل این گروه بندی ها عنوان  "اعلانهای با طول- صفر" ( zero-width assertions ) شناخته می شوند(این گروه از ساختارها در اصل محل تطبیق را تعیین می کنند). بهترین راه برای درک اعلانهای طول- صفر استفاده از یک مثال است:
ادامه مطلب...

نظر() ‍Regular Expressions ،

  

فراری دادن کاراکترها (Escaped characters)

اگر شما بخواهید عملاً یکی از کاراکترهای خاص مانند "^" یا "$" را در معنای واقعی خود تطبیق دهدید، با مشکل مواجه خواهید شد. برای تطبیق این نوع متاکاراکترها در یک متن بک اسلش (\) استفاده کنید. بنابراین "^\"، "\."، و "\\" به ترتیب کاراکترهای معمولی "^" ، "." و "\" را تطبیق می دهد.
ادامه مطلب...

نظر() ‍Regular Expressions ،

  

آموزش عبارت باقاعده در سکوی .NET Frameworkهمراه با نرم افزارExpresso
قبل از پرداختن به مفاهیم اصلی عبارت باقاعده و ذکر مثالها، توصیه می کنم ابتدا نرم افزار Expresso را که جهت تمرین و تست الگوهای عبارت باقاعده طراحی شده است، از نشانی http://www.ultrapico.com دانلود کنید. این نرم افزار با استفاده از کتابخانه های کلاسهای موجود در .NET Framework می تواند شما را در تولید الگوهای عبارات باقاعده و استفاده از آنها در برنامه هایتان یاری نماید. ضمن این که Expresso دارای یک سری الگوهای عبارات باقاعده از پیش نوشته شده است که شما را در دسترسی سریع و آسان به الگوی عبارت باقاعده مدنظرتان بسیاری یاری خواهد کرد.
یک مفهوم نام آشنا در بسیاری از سیستمهای کامپیوتری استفاده از کاراکترهای "جایگزین شونده" یا "wildcard" ها در الگوهای تطبیقی (pattren matching) می باشد. اگر شما قصد داشته باشید تمامی فایلهای Microsoft Word را در یکی از شاخه های ویندوز بیابید از عبارت "*.doc" ، برای جستجو استفاده خواهید کرد. علامت ستاره (astrisk) به عنوان یک wildcard ی که می تواند هر تعداد از کاراکترها را تطبیق دهد تفسیر خواهد شد.
در نوشتن برنامه هایا صفحات وبی که با رشته ها و متون زیاد سر و کله می زنند اکثر اوقات شما به چنین الگوهایی حتی با پیچیدگی بسیار بیشتری نیاز خواهید داشت. خوب عبارات باقاعده هم به همین منظور ابداع و تولید شده است. سکوی .NET Framework یک مجموعه کامل از کتابخانه کلاس هایی که کاربرد عبارات باقاعده را در برنامه های کاربردی آسان می سازد برای شما فراهم کرده است. با این کتابخانه شما می توانید به آسانی متنی را جستجو و جایگزین کنید، عنوان های پیچیده را رمزگشایی کنید، زبانهای مختلف را تجزیه کنید یا این که متنی را اعتبار سنجی نمایید.
بهترین روش برای یادگیری سینتکس اسرار آمیز عبارات باقاعده استفاده از مثالها و تجربه کردن آنها در برنامه های مختلف می باشد. این مقاله اصول اولیه عبارات باقاعده را به شما معرفی خواهد کرد و تعداد زیادی مثال را که در یک فایل کتابخانه Expresso قرار دارد به شما ارائه می دهد. اما اصل کاربرد این نرم افزار جهت آزمایش نمودن مثالها و نیز تست کردن صحت عملکرد عبارات باقاعده ای است که خودتان نوشته اید و قصد دارید در برنامه ها به کار گیرید. اگر اجازه بدهید شروع کنیم:
ادامه مطلب...

اولین دیدگاه را شما بگذارید ‍Regular Expressions ،

  

مشخصات مدیر وبلاگ

محمد محمدی پیروز [33]

دل نوشته ها و تجربه های یک برنامه نویس
ویرایش

لوگوی دوستان



ویرایش

طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ